Reseinformation, resevillkor och reseavtal
De kombinerade resetjänster du erbjuds utgör en paketresa i den mening som avses i direktiv (EU) 2015/2302. Därför omfattas du av alla EU-rättigheter som gäller för paketresor. Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek (SMB) kommer att ansvara fullt ut för att paketresan som helhet fullgörs korrekt. Dessutom har SMB, enligt lag, ett skydd för att återbetala dina betalningar och, när transport ingår i paketresan, säkerställa din hemtransport om det eller de hamnar på obestånd.
Utöver de centrala rättigheterna får du här nedan vår egen information om resan som vi enligt lag skall ge dig som resenär/deltagare innan du bokar dig för arrangemanget.
Nedanstående information om resan skall du läsa noga innan du bokar dig. När du läst informationen, kryssat i rutan att du godkänner resevillkor och reseavtalet, samt lämnat samtycke enligt dataskyddsförordningen kan du sända in din bokning. Observera att bokningen inte kan gå i väg om du inte kryssat i rutan.
SMB:s särskilda resevillkor
Följande ingår i resans pris (deltagaravgift)
- Tre nätter Hotel på Kreta. Del i dubbelrum ingår (enkelrum kan bokas mot pristillägg).
- Samtliga måltider. Tre frukostar, fyra luncher och tre middagar.
- Extra vatten och snacks på bussen.
- Expertguidning och reseledning av överstelöjtnant Marco Smedberg. Observera att detta kan ändras vid sjukdom eller annat oförutsett hinder.
- Visningar och entréavgifter enligt programmet.
- Observera att ändringar i programmet kan komma att ske. Ändringar i programmet kan ligga utanför Pennan & Svärdets kontroll som researrangör. Pennan & Svärdet reserverar sig också för eventuella avgångstider ändras. Pennan & Svärdet kommer att meddela alla programförändringar i de fall de uppkommer.
- Observera även att det är resedeltagaren själv som ansvarar för att ha bokat flyg med god marginal för att klara eventuella förseningar. Bussen kommer att avgå meddelad tid från samlingsplatsen i Heraklion. Missar resedeltagaren den tiden ansvarar man själv för transporten till Rethmyon.
- Varje deltagare förbinder sig att hålla bestämda tider som meddelas av reseledningen. Särskilt viktigt är att den som deltar ansluter till utsatt tid för samling i Heraklion. Eventuella trafikhinder kan också medföra förseningar och bör tas i beaktning inför hemresan. Pennan & Svärdet ansvarar inte för deltagarens merkostnader om deltagaren inte kan fullfölja resan. Likväl ansvarar inte Pennan & Svärdet för merkostnader för deltagaren om denne missar avresan från samlingsplats i Heraklion och måste själv ansluta till gruppen i Rethmyon eller annorstädes. Detta gäller även om deltagaren missar sin flight hem på söndagen eller på något annat sätt åsamkas merkostnader under resan.
- Reseförsäkring eller olycksfallsförsäkring ingår ej. Varje deltagare hänvisas till att erhålla adekvat försäkring samt att medföra giltigt EU-kort (för oplanerad vård inom EU).
Följande ingår inte i resans pris
-
Anslutningsresa tur och retur avreseorten. Sådan resa skall resenären/deltagaren
själv ordna. Detsamma gäller om övernattning måste ske på avreseorten före av-
resedagen eller vid återkomsten till avreseorten vid resans slut.
-
Deltagaren får själv teckna erforderlig reseförsäkring inklusive avbeställ-
ningsskydd.
-
Om det i dagsprogrammet för resan ingår så kallad ”fri tid” under dag- eller kvällstid
ingår inga måltider i denna tid. Deltagaren kan under denna tid ägna sig åt
privata aktiviteter på egen hand och svarar då själv för alla kostnader i
samband med dem.
Detta gäller för betalning av deltagaravgiften och för återbetalning av avgift
-
Av resans pris
12885
kr skall deltagaren senast 10 dagar efter bokning inbetala
3000
kr som en anmälningsavgift. Resterande deltagaravgift,
9885
kr, skall utan särskild anmodan betalas in senast den
2022-12-25. Betalning sker till SMB, bankgironummer 5342-0345. Uppge mobiltelefonnummer och bokstäverna
KR
som referens (t ex 070-0000000KR).
Vid utebliven betalning får deltagaren endast två betalningspåminnelser. Om betalning inte skett omgående efter den andra påminnelsen går platsen i rese-/eventarrangemanget till annan deltagare som står på väntelista som reserv.
-
Vid avbokning av resan senast 50 dagar före avresan, d.v.s före den
2023-01-03
, återbetalas inte anmälningsavgiften
3000
kr. Vid avbokning senare än 50 dagar före avresa, d.v.s efter den
2023-01-03
, återbetalas inte vare sig anmälningsavgiften
3000
kr och den resterande avgiften
9885
kr.
Övriga särskilda villkor
-
Vaccinationsintyg mot Covid-19
Observera att du som deltar måste inneha giltigt vaccinationsintyg mot Covid-19. Varje deltagare förbinder sig att själv tillhandahålla intyg samt att följa lokala anvisningar om, till exempel, munskydd eller avstånd.
-
Bestämmelser för pass och visum
Om visum krävs för resmålet måste detta vara specificerat i inbjudan. Deltagaren ansvarar alltid för att ha godkänt pass med på resan. Passet får inte ha några defekter och skall vara giltigt t o m minst 6 månader efter hemkomsten. Resenären är själv ansvarig för alla kostnader som uppkommer på grund av brister i resehandlingar såsom förlorat, defekt eller felaktigt pass och förlorad eller felaktig flyg-, båt-, bussbiljett. Kan resenären ej delta på resan p.g.a. ett ogiltigt pass ansvarar resenären och inte arrangören för alla eventuella omkostnader.
-
Resegaranti
SMB har ställt av Kammarkollegiet föreskriven resegaranti vilket bland annat innebär att
resenären alltid är garanterad hemresa. Beloppet för resegarantin är placerat på särskilt
konto i den bank SMB anlitar.
-
Färd- och resehandlingar
Färd- och resehandlingarna, som utgörs t ex av biljetter, vouchers, deltagarlista och in-
formation om när och var samling sker inför avresan distribueras senast 10 dagar före avresedagen.
-
Handlingar och mediciner som behövs vid sjukdom
Resenär skall medföra aktuella personliga försäkringsbesked från Försäkringskassan och/eller försäkringsbolag. Om resenär regelbundet måste inta viktiga mediciner åligger det resenären att medföra sådana mediciner i den mängd som
behövs under alla resdagarna. Det kan föreligga svårigheter att få speciella mediciner
på de orter som besöks under rese-/eventarrangemanget.
-
Hantering av personuppgifter
När det gäller hanteringen av deltagarnas personuppgifter följer SMB strikt bestämmelserna i Dataskyddsförordningen (GDPR). För deltagare i våra eventarrangemang begär vi inte in några andra personuppgifter än dem som deltagaren fyller i på boknings- och informations-, formuläret. Alla dessa uppgifter behövs för att kunna planera och genomföra arrangemangen. T.ex. upprätta deltagarlistor, boka transporter för föranmälan för studiebesök vid olika besöksmål med mera.
Så snart ett arrangemang är genomfört och dokumentationen om arrangemanget slutförts raderas alla dessa personuppgifter utom deltagarnas namn och medlemsnummer. Namn och medlemsnummer behålles i vårt eventregister för att t ex kunna erbjuda medlemmar, som tidigare deltagit i något av våra eventarrangemang, att delta i framtida sådana arrangemang. Om SMB upphör att arrangera eventarrangemang raderas även dessa uppgifter i eventregi-stret.
6. Samtycke enligt Dataskyddsförordningen (GDPR)
Under reseangemangets genomförande kommer det att fotograferas och filmas i syfte att under genomförandet publicera reserapporter med stillbilder, filmer och ljudupptagningar från olika besök och aktiviteter. På dessa stillbilder, filmer och ljudupptagningar kan enskilda deltagare att synas och höras och namn på dem kan anges i texterna efter samtycke. Detta material kommer också att användas för dokumentationen av arrangemanget efter genomförandet och för publicering och marknadsföring av kommande rese-/eventarrangemang i medlemstidningen Pennan & Svärdet och SMB:s sociala mediekanaler och internetkanaler. Vid godkännande av deltagarvillkor lämnas även samtycke till att eventuellt förekomma på stillbilder, filmer och ljudupptagningar.
-
Frågor, ytterligare information samt kontakt vid problem under arrangemanget
Om resenär/deltagare har någon fråga om resans/eventets innehåll och program utöver vad som finns i rese-/eventinbjudan kan resenären/deltagaren kontakta SMB:s reseansvarige, på mailadress resor@smb.nu
Uppstår det något problem för någon resenär/deltagare under arrangemangets genomföran-
de (t ex sjukdom, behov av att avbryta arrangemanget av annat skäl än sjukdom) kontaktas
SMB:s ovan nämnde reseansvarige.
Allmänna resevillkor
För de allmänna resevillkoren följer SMB i tillämpliga delar Svenska Resebyrå- och arrangörsför-eningens (SFR) allmänna resevillkor för paketresor vilka tillämpas inom hela resebranschen.
- AVTALET
-
Avtalet blir bindande för parterna när arrangören skriftligen bekräftat resenärens beställning om inte annat avtalats. Arrangören ska bekräfta resenärens beställning utan dröjsmål. Ångerrätt gäller inte vid avtal om paketresor.
-
Huvudresenär är den person i vars namn avtalet har träffats. Huvudresenären anges först i färdhandlingarna eller på annat tydligt sätt. Huvudresenären är betalningsansvarig enligt avtalet. Alla ändringar och eventuell avbeställning måste ske av huvudresenären. Undantag kan göras om huvudresenären blir allvarligt sjuk och inte kan genomföra ändringen eller avbokningen. Huvudresenären ansvarar för att förse arrangören med korrekta bokningsuppgifter för övriga resenärer som omfattas av avtalet. Eventuell återbetalning sker till huvudresenären.
-
Om resenären är under 18 år och reser utan målsman måste detta uppges vid bokningstillfället. Vissa resor kan kräva åldersgräns som kan vara högre än 18 år. Information lämnas vid bokningstillfället.
-
Tiderna för avresa och hemresa i bokningsbekräftelsen är preliminära. Arrangören ska snarast och om möjligt senast 20 dagar före avresan precisera de avgångstider som ska gälla för resan.
-
Arrangören ska lämna allmän information om vad som gäller i fråga om pass och visum.
-
Arrangören ska lämna allmän information om hälsobestämmelser för resmålet.
-
Anslutningsresa eller specialarrangemang ingår i paketreseavtalet endast om dessa bokats tillsammans och vid ett och samma tillfälle med de tjänster som ingår i paketresan eller om dessa sålts tillsammans med övriga tjänster för ett totalpris.
-
Eventuella önskemål eller särskilda tjänster på resenärens begäran ingår i avtalet endast om dessa uttryckligen bekräftats skriftligen av arrangören.
-
Resenären är skyldig att kontrollera bokningsbekräftelsen/resehandlingarna så snart de erhållits och att alla uppgifter stämmer inklusive att namn är rättstavade och överensstämmer med passet. Eventuella felaktigheter måste påtalas snarast. Arrangören förbehåller sig rätten att ta ut en avgift motsvarande den faktiska kostnaden för att rätta felaktiga uppgifter jämte en skälig ersättning för det merarbete som rättelsen medför. Om felaktighet beror på arrangören eller någon denne anlitat, ska rättelse ske utan kostnad för resenären.
-
Huvudresenären ska omgående meddela arrangören eventuella ändringar av adress, e- postadress, telefonnummer eller andra uppgifter av betydelse för arrangörens möjligheter att kontakta resenären.
-
För vissa resor krävs ett minsta deltagarantal för att resan ska kunna genomföras. Resenären ska i så fall få tydlig information om detta senast vid bokningstillfället.
-
Om flygbiljetter är en del av paketresan, ska dessa användas i korrekt ordningsföljd. Resenären kan således inte använda endast en hemresebiljett när både tur och retur bokats eller endast en del av en flygsträcka. Utnyttjas inte biljetten från start, avbokas resterande delar.
- PRIS OCH BETALNING
-
Priset ska anges på ett sådant sätt att hela resans pris tydligt framgår. Priset ska omfatta alla i avtalet ingående tjänster samt obligatoriska tillägg, skatter och avgifter.
-
Resenären ska betala resans pris senast vid den tidpunkt som framgår av avtalet.
-
Arrangören får i samband med bokningsbekräftelsen ta ut en första delbetalning (anmälningsavgift). Anmälningsavgiften ska vara skälig i förhållande till resans pris och omständigheterna i övrigt.
-
Om resenären inte betalar resans pris i enlighet med avtalet har arrangören rätt att häva avtalet och ta ut skälig ersättning.
-
Om inte annat uttryckligen framgår, är resans pris baserat på inkvartering för två personer i delat dubbelrum. Vid inkvartering för endast en person i dubbelrum eller större rum avsett för fler boende än en, har arrangören rätt att ta ut en tilläggsavgift.
-
Arrangören är vidare skyldig att informera resenären om eventuella kostnader som kan tillkomma.
- RESENÄRENS RÄTT TILL ÄNDRING OCH AVBESTÄLLNING
-
Resenären har rätt att ändra avtalet om arrangören medger detta. Ändringar i avtalet kan medföra tillkommande kostnader för resenären från arrangören eller annan.
-
Resenären har rätt att avbeställa resa. Arrangören förbehåller sig rätten att begära ersättning av resenären för de kostnader som arrangören drabbas av till följd av avbeställningen.
Arrangören kan uppställa skäliga standardiserade avbeställningsavgifter baserade på tidpunkten för avbeställningen. Om arrangören inte har uppställt några standardiserade avbeställningsavgifter, har arrangören rätt till en skälig avbeställningsavgift.
- RESENÄRENS RÄTT ATT ÖVERLÅTA AVTALET
-
Resenären får överlåta avtalet till någon som uppfyller alla villkor för att få delta i resan. Ett sådant villkor kan t.ex. vara att transportföretag eller annan som arrangören anlitat enligt gällande regler ska godta byte av resenär. Resenären måste i skälig tid före avresan underrätta arrangören eller återförsäljaren om överlåtelsen. Underrättelse som gjorts senast sju dagar före avresa anses alltid ha gjorts i skälig tid.
-
Arrangören får ta ut en skälig avgift för överlåtelsen. Avgiften får inte överstiga kostnaderna som överlåtelsen medför för arrangören. Arrangören ska visa hur kostnaden beräknats.
-
Överlåtaren och förvärvaren är solidariskt ansvariga gentemot arrangören eller återförsäljaren för allt vad som återstår att betala för resan och för de extra kostnader som överlåtelsen medför.
- ÄNDRINGAR FÖRE AVRESAN
-
Ändring av avtalsvillkor
Arrangören har rätt att göra ändringar i avtalet förutsatt att arrangören informerar resenären om ändringen på ett klart, begripligt och tydligt sätt på ett varaktigt medium. Om ändringen är obetydlig, till exempel mindre ändringar av flygtider, har resenären inte rätt till prisavdrag eller skadestånd. Vid väsentliga ändringar av resan ska resenären, om möjligt, erbjudas en alternativ resa eller rätt att säga upp avtalet utan avbeställningsavgift.
- Ändring av priset
-
Arrangören får höja priset för resan om höjningen beror på ändringar i bränslekostnader, skatter och offentliga avgifter eller valutakurser.
-
Resans pris får höjas med ett belopp som motsvarar resenärens andel av den kostnadsökning som arrangören drabbas av. Rätt till prishöjning föreligger endast om kostnadsökningen sammanlagt överstiger 100 kronor per bokning.
-
Resans pris ska sänkas om arrangörens kostnader, av skäl som angivits ovan, minskar med sammanlagt minst 100 kronor per bokning. Arrangören får vid prissänkning göra avdrag för faktiska administrativa kostnader.
-
Arrangören ska så snart som möjligt underrätta resenären om prisförändringarna. Underrättelsen ska innehålla en motivering till ändringen och en uträkning.
-
Priset får inte höjas och behöver inte heller sänkas under de sista 20 dagarna före den avtalade avresedagen.
-
Arrangören kan i sina särskilda villkor avstå från rätten att höja priset enligt 5.2.1. I så fall behöver arrangören inte heller sänka priset enligt 5.2.3.
- Resenärens rätt att säga upp avtalet utan avbeställningsavgift
-
Om resenären vill säga upp avtalet på grund av en väsentlig ändring, t.ex. om priset höjs med mer än 8% av paketresans totalpris, måste resenären meddela arrangören att avtalet sägs upp inom en av researrangören angiven skälig tid från det att arrangören informerade resenären om ändringen. Gör resenären inte det blir resenären bunden av det nya avtalet.
-
Om paketreseavtalet sägs upp ska arrangören utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar efter det att avtalet sades upp återbetala hela resans pris.
- Arrangörens och resenärens rätt att säga upp avtalet vid oundvikliga och extraordinära händelser
-
Både arrangören och resenären har rätt att säga upp avtalet om genomförandet av paketresan eller transporten av passagerare till resmålet väsentligen påverkas av oundvikliga och extraordinära händelser på resmålet eller i dess omedelbara närhet. Med oundvikliga och extraordinära omständigheter avses till exempel allvarliga säkerhetsproblem som krig, terrorism, utbrott av allvarlig sjukdom eller naturkatastrofer. Resenären har i sådana fall rätt att säga upp avtalet utan att betala någon avbeställningsavgift. Om arrangören säger upp avtalet i enlighet med denna punkt har resenären inte rätt till skadestånd. Resenären har i sådana fall rätt till full återbetalning på det sätt som följer av 5.3.2.
-
Resenären har inte rätt att säga upp avtalet om de oundvikliga och extraordinära händelserna var allmänt kända vid tidpunkten när avtalet ingicks.
-
För att utreda om händelsen är av sådan allvarlig karaktär som ovan angivits ska sakkunniga svenska eller internationella myndigheter rådfrågas. En gällande avrådan från UD ska alltid anses utgöra grund för uppsägning.
- ARRANGÖRENS ANSVAR FÖR PAKETRESANS GENOMFÖRANDE
-
Bristande genomförande
Om en resetjänst inte genomförs enligt avtalet ska arrangören avhjälpa felet inom skälig tid. Arrangören är dock inte skyldig att avhjälpa felet om det är omöjligt eller om avhjälpandet skulle medföra oproportionerliga kostnader. Om arrangören inte avhjälper felet kan resenären ha rätt till prisavdrag och skadestånd.
- Väsentliga fel
-
Om efter avresan en väsentlig del av de avtalade tjänsterna inte kan tillhandahållas, ska arrangören om möjligt ordna likvärdiga eller minst likvärdiga alternativ utan extra kostnad för resenären. Kan arrangören inte erbjuda detta, får arrangören erbjuda alternativ av lägre kvalitet i förening med skäligt prisavdrag. Resenären får endast avvisa sådana alternativ om dessa inte kan anses vara jämförbara med dem som skulle tillhandahållits enligt avtalet eller om erbjudet prisavdrag inte kan anses vara skäligt.
-
Kan arrangören inte erbjuda något alternativ eller om resenären har rätt att avvisa sådana alternativ enligt 6.2.1., kan resenären ha rätt till prisavdrag och skadestånd.
-
Vid fel som väsentligen påverkar genomförandet av paketresan och som arrangören inte har avhjälpt inom skälig tid får resenären säga upp avtalet och kan även ha rätt till prisavdrag och skadestånd.
-
Kan arrangören inte erbjuda något alternativ eller om resenären har rätt att avvisa sådana alternativ enligt 6.2.1., eller om resenären har sagt upp avtalet enligt 6.2.3 har resenären rätt till likvärdig hemtransport utan onödigt dröjsmål och utan extra kostnad om paketresan innefattar transport och resenären befinner sig på resmålet.
- OM PRISAVDRAG OCH SKADESTÅND
-
Prisavdrag utgår inte om arrangören kan visa att felet beror på resenären.
-
Resenären har inte rätt till skadestånd om arrangören visar att felet beror på resenären eller på tredje part som saknar anknytning till tillhandahållandet av resetjänster som ingår i paketresan, eller om felet beror på oundvikliga och extraordinära händelser.
-
Om felet beror på någon som arrangören har anlitat, är arrangören fri från skadeståndsansvar enligt dessa resevillkor endast om också den som arrangören har anlitat skulle vara fri enligt den bestämmelsen. Detsamma gäller om felet beror på någon annan i ett tidigare led.
-
Rätt till skadestånd på grund av att arrangören ställt in resan föreligger inte om arrangören visar att färre personer än ett i avtalet angivet minimiantal anmält sig till resan och resenären inom en i avtalet angiven tid skriftligen underrättas om att resan ställts in.
Meddelande om att en resa ställs in ska lämnas senast
- 20 dagar före avresa om resan varar längre än 6 dagar
- 7 dagar före avresa om resan varar mellan 2 och 6 dagar
- 48 timmar innan avresa om resan varar kortare än 2 dagar
-
Skadestånd enligt dessa villkor omfattar ersättning för ren förmögenhetsskada, personskada och sakskada. Resenären är skyldig att i möjligaste mån begränsa skadan.
-
Om inte annan begränsning följer av paketreselagen eller annan tvingande lagstiftning är arrangörens ansvar för skada begränsad till tre gånger paketresans pris. Denna begränsning gäller dock inte vid personskada eller vid skada som orsakats uppsåtligen eller av oaktsamhet.
- REKLAMATION
-
Resenären får endast åberopa fel i de avtalade tjänsterna om denne inom skälig tid efter det att denne märkt eller bort märka felet underrättar arrangören eller återförsäljaren om felet. Detta ska ske snarast och om möjligt på resmålet. Vid fastställande av eventuellt prisavdrag eller ersättning för skador beaktas den tidpunkt då resenären reklamerat om ett sådant meddelande hade inneburit att arrangören kunde ha avhjälpt felet.
-
Utan hinder av punkt 8.1 får resenären åberopa fel om arrangören eller återförsäljaren har handlat grovt vårdslöst eller i strid mot tro och heder.
- RESENÄRENS ANSVAR UNDER RESAN
-
Arrangörens anvisningar
Resenären är skyldig att följa de anvisningar för resans genomförande som lämnas av reseledaren eller av annan person som arrangören anlitar. Resenären är skyldig att respektera de ordningsregler som gäller för resan och på resmålet och uppträda så att medresenärer eller andra inte störs. Om resenären på ett väsentligt sätt bryter mot detta, kan arrangören häva avtalet utan att resenären har rätt till ersättning eller återbetalning.
-
Resenärens ansvar för skada
Resenären är ansvarig för eventuellt skadestånd i anledning av skada som resenären genom vårdslöshet vållar arrangören.
- Resenärens ansvar för formaliteter
-
Resenären är själv ansvarig för att iaktta nödvändiga formaliteter för resans genomförande, som till exempel innehav av giltigt pass, visum, vaccinationer, och försäkring.
-
Resenären ska för samtliga i paketresan ingående transporttjänster ha avslutat check-in i enlighet med resplan eller annan anvisning från arrangören eller transportören.
-
Resenären är själv ansvarig för alla kostnader som uppkommer på grund av brister i nämnda formaliteter, till exempel hemtransport till följd av avsaknad av pass, om inte bristerna orsakats av felaktig information från arrangören eller återförsäljaren.
-
Resenären ansvarar för att ta del av information som tillhandahållits av arrangören.
-
Avvikande från arrangemanget
Resenär som efter det att resan påbörjats avviker från arrangemanget är skyldig att meddela detta till arrangören eller dennes representant.
-
ARRANGÖRENS SKYLDIGHET ATT TILLHANDAHÅLLA ASSISTANS
Om resenären befinner sig i svårigheter under resan är arrangören skyldig att utan onödigt dröjsmål ge lämplig hjälp. Sådan hjälp kan till exempel vara information om hälso- och sjukvårdstjänster, lokala myndigheter och konsulärt stöd. Arrangören har rätt att ta ut en skälig avgift för sådan hjälp om situationen orsakats uppsåtligen eller av oaktsamhet från resenärens sida.
-
TVISTLÖSNING
Parterna bör försöka lösa tvist som gäller tolkningen eller tillämpningen av avtalet på egen hand. Om parterna inte kan enas, kan tvisten prövas av Allmänna reklamationsnämnden (ARN), Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se, eller av allmän domstol. En tvist kan även prövas via EU-kommissionens onlineplattform: http://ec.europa.eu/odr.